Přenos hnacích a brzdných sil

Schopnost přenášet síly se u zadní pneumatiky zvětšuje s její šířkou a s tíhou, která působí na zadní kolo. Tím je částečně vysvětleno, proč jsou zadní pneumatiky většinou silnější než přední.

Na suché vozovce nehraje vzorek pneumatiky žádnou roli, jak lze vidět na absolutně hladných pneumatikách závodní motocyklů. Hloubka a tvar vzorku vystupuje do popředí na mokrých vozovkách a na rozdílném povrchu.

Ztížení zadního kola významně ovlivňuje prokluzování pneumatiky a přenos hnacích sil. Čím více je zadní kolo zatížené, tím větší může přenášet hnací síly, tím méně pneumatika prokluzuje a tím méně se odírá.

Přenos brzdných sil při zpomalování je naoko opačný problém, avšak přenos sil při brzdění funguje téměř stejně jako při záběru motoru. Při brzdění se však zatížení soustředí především na pneumatiku předního kola, protože těžiště motocyklu se při brzdění přesouvá dopředu a zatížení přední pneumatiky se ještě zesiluje stlačováním přední vidlice. Zadní kolo se při brzdění naopak odlehčuje (při velmi prudkém brzdění se může zadní kolo dokonce i nadzvednout!).

Na rozdíl od zadní pneumatiky se tedy přední pneumatika opotřebovává nejvíce při brzdění. Z tohoto důvodu nemusí být přední pneumatiky tak široké jako zadní. Vzorek přední pneumatiky však musí zajišťovat nejen přenos brzdných sil, ale i bezpečné vedení předního kola.

Široká přední pneumatika zhoršuje ovladatelnost motocyklu v zatáčkách. Z tohoto důvodu se u moderních motocyklů používají užší kola s menším průměrem (19´ nebo 18´ ráfky se nahrazují 17´nebo 16´).

RYCHLÝ KONTAKT

Petr Matějka
Slavojova 664/11
Praha 2
128 00

qr

+420 777 136 386
+420 602 386 136

pmpneuservis@email.cz



Naše novinky
27. 10. 2017 Zakoupené pneu na e-shopu Vám rádi přezujeme, a to v našem pneuservisu v Horoměřicích, ul. Mikoláše Alše 639.
www.pm-pneuservis.cz Více ›
V našem pneuservisu Vám na počkání aplikujeme Ultraseal do motocyklů všech kategorií. Více ›